Rozhledy po rodném kraji - Z Chroustova od vodojemu a vysílače na Havlině

05.04.2019 - naše farnosti

Harusák i Vejdoch doplněny podrobným popisem obzoru na západě k 19.3.2019

ROZHLEDY Z HAVLINY - od vodojemu a od vysílače

Havlina je nejvyšší bod Arnoleckých hor, má 707 m nad mořem. Vrchol sám je v katastru Arnolce, ale těsně pod ním směrem na sever už začíná katastr Chroustova. Vysílač,  viditelný zdaleka stojí už na něm a tím pádem i od něj je nádherný rozhled. Zastavení však budou tři: Nejprve se však zastavíme u vodojemu hned u silnice z Chroustova do Stáje, pak zajdeme k vysílači a nakonec ještě do polí vedle něj.

První zastavení  -  u vodojemu:

Před sebou máme Chroustov. Velice vzadu nad jeho pravým okrajem vidíme ale jen za jasného počasí Zubří a Vojtěchov. Od nich doprava vzadu jsou zalesněné kopce. Mohou to být: Rychtářův kopec (708 m) u Zubří, Samotín  (770 m) u Lísku a Pletenice se stožárem na druhé straně této vesnice (734 m)

Nad levým okrajem Chroustova vidíme Jámy, za nimi Vejdoch, za ním Nové Město a těsně nad ním Pohledec, z něho pak vede silnice přímo nahoru do lesa a z něj na obzoru vyčnívají vysílače u Pohledecké skály.

Nad lesem více vlevo vidíme vysílač na Harusově kopci a pod ním Radňovice   a vlevo od něj je vidět Rokytno a meteorologickými stožáry  u Studnic a trochu níže a ještě více doleva jsou Jiříkovice.

Mezi lesy vidíme skoro v zákrytu věže kostelů v Bohdalově a v Novém Veselí. Za nimi kouká Budeč s bílou čepičkou vytvořenou pyramidou z balíků krmiva, za ní je Žďár, zakončený vpravo bílou budovou sila. Doprava od sila jsou vzadu vidět Mělkovice. Od sila doleva vidíme část města a hlavně komíny Žďasu. Přímo za  Žďárem je vidět Vysoké a za ním louky u Skleného - významná místa pro lyžaře.

Jdeme pohledem ještě doleva a za dalším lesem je Zelená Hora, vpravo od ní vykukují domy ze sídliště Vysočany. Na obzoru vpravo od ní je Tisůvka s typickým zubem. Vlevo od Zelené Hory  je pak v dálce vidět Stržanov. Ještě více doleva od Zelené Hory vzadu mezi pásmy lesů je vidět komín ze Škrdlovic.

Nalevo od nejbližšího lesa je vidět skupinku stromů nad Matějovem - také pěkné místo rozhledů.

Úplně vlevo nad lesy vidíme vrchol vysílače na Blažkově.

Zastavení druhé  - zády k vysílači:

Před sebou máme Chroustov, který si rozdělíme na 6 dílů a začneme zprava:

1. Za osamělou střechou domu v lese vykukují za vrcholy stromů kopce někde za Zubřím a u Lísku.

2. Nad skupinou domů na pravém okraji obce vidíme postupně do dáli: Jámy, Vejdoch, Nové Město a těsně nad ním Pohledec, silnici stoupající vzhůru a Pohledeckou skálu se dvěma vysílači, z nichž jeden usilovně bliká.

3. Ještě kousek doleva vidíme před sebou nejblíže Březí, za ním Vatín a na obzoru Harusův kopec s vysílačem, vlevo od něj je vzadu vidět Rokytno a nad ním vykukuje za lesy stožár u Studnic.

4. Za nejnižšími budovami ve středu Chroustova vidíme za lesem bohdalovský vodojem a přesně za ním těsně pod obzorem samotu u Mrázků na okraji Jiříkovic. Samotné Jiříkovice jsou více doprava a nahoru. Při pohledu na osu: bohdalovský  vodojem - samota u Mrázků a zub na obzoru, což je vrchol Bednářova kopce, máme vlevo od této osy Lhotku a vpravo vrch Veselíčka - výrazná bílá stavba je místní silo.

5. Za vyššími domy na levém okraji obce vidíme město Žďár n. S. s bílým silem na jeho pravém okraji a vyčnívajícími paneláky, vzadu nad městem je vidět obec Vysoké.

6. Za nejníže položenými domy na levém okraji Chroustova vidíme Nové Veselí trochu schované za lesem a za ním komíny Žďasu.

Pak se podíváme doleva od Chroustova a za blízkými lesy uvidíme Budeč s bílou čepičkou vytvořenou haldou bílých senážních balíků. Více doleva vzadu za ní přímo svítí  Zelená Hora. Za ní na obzoru je vpravo Cápův vrch a za ním schovaná Žákova hora, ještě více doprava Český kopeček a za ním Devět skal, na obzoru vlevo Tisůvka s typickým zubem a za ní Šindelný vrch.

Napravo od posedu pod námi vidíme za prvními lesy skupinku stromů nad Matějovem.

Úplně nalevo se schovává stožár na Blažkově, který je od vodojemu vidět mnohem lépe.

Zastavení třetí je na poli nalevo od vysílače (když se na něj díváme zpředu):

Za blízkými chroustovskými lesy vidíme kopce u Pavlova.

Těším se a děkuji za každé upřesnění, radu, nápovědu i opravu.