Rozhledy po rodném kraji - Z Chroustova od vodojemu a vysílače na Havlině

17.09.2019 - naše farnosti

Nejnovější novinky z Vejdocha - už je popsáno 60 obcí

ROZHLEDY Z HAVLINY - od vodojemu a od vysílače

Havlina je nejvyšší bod Arnoleckých hor, má 707 m nad mořem. Vrchol sám je v katastru Arnolce, ale těsně pod ním směrem na sever už začíná katastr Chroustova. Vysílač,  viditelný zdaleka stojí už na něm a tím pádem i od něj je nádherný rozhled. Zastavení však budou dvě: Nejprve se však zastavíme u vodojemu hned u silnice z Chroustova do Stáje a pak zajdeme k vysílači.

První zastavení  -  u vodojemu:

Před sebou máme Chroustov. Velice vzadu nad jeho pravým okrajem vidíme ale jen za jasného počasí Zubří a Vojtěchov. Od nich doprava vzadu jsou zalesněné kopce. Mohou to být: Rychtářův kopec (708 m) u Zubří, Samotín  (770 m) u Lísku a Pletenice se stožárem na druhé straně této vesnice (734 m)

Nad levým okrajem Chroustova vidíme Jámy, za nimi Vejdoch, za ním Nové Město a těsně nad ním Pohledec, z něho pak vede silnice přímo nahoru do lesa a z něj na obzoru vyčnívají vysílače u Pohledecké skály.

Nad lesem více vlevo vidíme vysílač na Harusáku a pod ním Radňovice   a vlevo od něj je vidět Rokytno a meteorologickými stožáry  u Studnic a trochu níže a ještě více doleva jsou Jiříkovice.

Mezi lesy vidíme skoro v zákrytu věže kostelů v Bohdalově a v Novém Veselí. Za nimi kouká Budeč s bílou čepičkou vytvořenou pyramidou z balíků krmiva, za ní je Žďár, zakončený vpravo bílou budovou sila. Doprava od sila jsou vzadu vidět Mělkovice. Od sila doleva vidíme část města a hlavně komíny Žďasu. Přímo za  Žďárem je vidět Vysoké a za ním louky u Skleného - významná místa pro lyžaře.

Jdeme pohledem ještě doleva a za dalším lesem je Zelená Hora, vpravo od ní vykukují domy ze sídliště Vysočany. Na obzoru vpravo od ní je Tisůvka s typickým zubem. Vlevo od Zelené Hory  je pak v dálce vidět Stržanov. Ještě více doleva od Zelené Hory vzadu mezi pásmy lesů je vidět komín ze Škrdlovic.

Nalevo od nejbližšího lesa je vidět skupinku stromů nad Matějovem - také pěkné místo rozhledů.

Úplně vlevo nad lesy vidíme vrchol vysílače na Blažkově. Rozhled z okraje lesa na obou jeho stranách by také stál za popsání.

Zastavení druhé  - zády k vysílači:

Od Chroustova doprava a v mezeře mezi blízkými lesy vidíme v dáli BUKOVÝ VRCH (699 m n.m.) ležící asi 4 km východně od Nedvědice, od nás je to vzdušnou čarou 40 km. Je vidět také od Matějova.

Obec Chroustov, kterou máme před sebou, si rozdělíme na 6 dílů a začneme zprava:

1. Za osamělou střechou domu v lese vykukují za vrcholy stromů kopce někde za Zubřím a u Lísku.

2. Nad skupinou domů na pravém okraji obce vidíme postupně do dáli: Jámy, Vejdoch, Nové Město a těsně nad ním Pohledec, silnici stoupající vzhůru a Pohledeckou skálu se dvěma vysílači, z nichž jeden usilovně bliká.

3. Ještě kousek doleva vidíme před sebou nejblíže Březí, za ním Vatín a na obzoru Harusův kopec s vysílačem, vlevo od něj je vzadu vidět Rokytno a nad ním vykukuje za lesy stožár u Studnic.

4. Za nejnižšímu budovami ve středu Chroustova vidíme za lesem bohdalovský vodojem a přesně za ním těsně pod obzorem samotu u Mrázků na okraji Jiříkovic. Samotné Jiříkovice jsou více doprava a nahoru. Při pohledu na osu: bohdalovský  vodojem - samota u Mrázků a zub na obzoru, což je vrchol Bednářova kopce, máme vlevo od této osy Lhotku a vpravo vrch Veselíčka - výrazná bílá stavba je místní silo.

5. Za vyššími domy na levém okraji obce vidíme město Žďár n. S. s bílým silem na jeho pravém okraji a vyčnívajícími paneláky, vzadu nad městem je vidět obec Vysoké.

6. Za nejníže položenými domy na levém okraji Chroustova vidíme Nové Veselí trochu schované za lesem a za ním komíny Žďasu.

Pak se podíváme doleva od Chroustova a za blízkými lesy uvidíme Budeč s bílou čepičkou vytvořenou haldou bílých senážních balíků. Více doleva vzadu za ní přímo svítí  Zelená Hora. Za ní na obzoru je vpravo Cápův vrch a za ním schovaná Žákova hora, ještě více doprava Český kopeček a za ním Devět skal, na obzoru vlevo Tisůvka s typickým zubem a za ní Šindelný vrch.

Napravo od posedu pod námi vidíme za prvními lesy skupinku stromů nad Matějovem. Z těch míst je také vidět Bukový vrch  u Nedvědice a ještě vedle stojící Sýkoř nad Doubravníkem.

Úplně nalevo se schovává stožár na Blažkově, který je od vodojemu vidět mnohem lépe.

Z polí na druhé straně silnice vedoucí z Chroustova do Kyjova je vidět Uhřínov a za ním věže v Dukovanech.

Těším se a děkuji za každé upřesnění, radu, nápovědu i opravu.