Učící se církev na slavnost Nejsvětější Trojice

19.06.2011 - promluvy

 

Milí farníci i poutníci, velcí i malí, zblízka i zdáli, zvláště vy, kteří jste připutovali ze Sloupu a okolí s družičkami a soškou a z Pozořic a okolí pěšky, přišli jste s křížem. Je to naše znamení. Viditelné a také slyšitelné. Společné i osobní. Proto kříž také děláme sami a říkáme přitom: Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. A to je vyznání víry v jednoho Boha ve třech osobách. To je naše vyznání víry, k němu se hrdě hlásíme  - i dnešním svátkem, i tím, že nedbáme, když někdo řekne: to je pro mne příliš složité, já se raději pomodlím po svém, někde na vycházce, na skalách nebo v lese.

Dnes si máme upřesnit, jaké to naše vyznání je.

1.

Věřím v jednoho Boha. Stvořitele všeho, protože nic se neudělá samo, každá věc,každý čin, každý děj, každá vlastnost musí mít svou příčinu. Pojďme dál: Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista. Ale on je jedné podstaty s Otcem. Proto je Pán. Podobně i Duch svatý je také Pán a dárce života. Ale také z Otce i Syna vychází.

Jak to všechno pochopit, jak to všechno vyjádřit. Dlouho, dlouho se o tom uvažovalo, až se došlo k vyhlášení této pravdy víry a k dnešnímu svátku.

2.

Tři Božské osoby jsou odlišné. Proto mají být i naše modlitby odlišné. Tři modlitby. Známe Otče náš. Znát bychom ho měli ze všeho nejvíce, opravdu jako Otče náš. A neměli bychom se divit, že kněží chtějí, aby Otče náš znali i rodiče, kteří chtějí pokřtít své dítě. A neměli bychom se divit, když kněz křtí malé dítě, tak se  ptá, jestli jeho starší sourozenec ve školním věku už Otče náš umí. My ho umíme a zdá se nám to jednoduché. Kdosi však řekl, že zvládnout modlitbu Otče náš znamená překonat řadu příkrých hřebenů jako někde ve vysokých horách. Vezměme jen prosbu: Buď vůle tvá. Proč by neměla být vůle moje, když si přeji zdraví a když přeji svým nejbližším zdraví těla a i duše a také zdravé manželství? Přesto máme prosit Buď vůle tvá a přijmout ji, i když je to jinak, než jsme si to představovali, protože nikdo neplánuje ani nemoc ani chudobu ani spory. Anebo odpuštění. Němci Čechům ublížili. Máme právě výročí heydrichiády a Lidic. Polákům však ublížili daleko víc. Polští biskupové prohlásili už dávno: Odpouštíme a prosíme za odpuštění. Ve Vratislavi je to dokonce vyryto do kamene. A u nás se pořád popichuje proti Němcům, i když je jasné, že každý národ i ten český musí říci: Odpusťte nám. Nikdo není bez viny, i když se snaží ji skrývat. Anebo Zbav nás od Zlého. Jak si někdy myslíme, že si můžeme s tím Zlým trošku zahrávat. Vždyť to nemůže být tak nebezpečné. Ale může! Proto jsme rádi, že můžeme říci: Bože Otče, zbav nás od Zlého. A můžeme věřit, že to udělá.

Modlitba k Synu, k Pánu Ježíši: Známe nějakou nazpaměť? Jenom si vzpomeňte: Beránku Boží. Ano, to je velmi vhodná modlitba, nejen abychom to honem zazpívali, když si ještě podáváme ruce. Musíme to říci sami od sebe: Protože potřebujeme smilování, je tolik hříchů ve světě, že s tím  nepohneme. Vykupitel světa s tím může něco udělat, proto mu to svěřujeme. I s prosbou o pokoj. Je také další modlitba, kterou známe. Naučila ji Panna Maria ve Fatimě v Portugalsku. Pane Ježíši, dopusť nám naše hříchy, uchraň nás pekelného ohně ...To není jen při růženci, po každém desátku, to je pro každou příležitost. Modleme se to často, opravdu často.

Modlitba k Duchu svatému: Najdeme ji v kancionálu, v té modlitební části. Má pořadové číslo 003. Je hned po Otčenáši a vyznání víry. Dokonce před základní modlitbou mariánskou. Měli bychom se ji naučit nazpaměť. A měli bychom ji říkat, protože potřebujeme se dobře rozhodnout a správně jednat.

3.

Lidské osoby mají vztahy někdy dost bolestné, víte sami,kolik je to těžkostí mezi manželi, mezi mladými a starými, mezi sousedy. A my si s tím tak často nevíme rady. Rádi bychom jim pomohli k urovnání, ale opravdu nevíme jak. Tři božské osoby jsou ve vzájemném vztahu a v dobrém vztahu. Proto se můžeme modlit k Bohu Otci a přitom zároveň doufat, že milosrdný Spasitel dá svůj pokoj, že Duch svatý osvítí potřebným světlem. Můžeme se a máme se také modlit zároveň ke všem třem božským osobám. Známe tu modlitbu Sláva Otci... a byli jsem zvyklí při ní pokaždé udělat kříž. V nedávné době se s tím přestalo a  říkalo se, že bychom se při ní měli uklonit, právě proto, že uznáváme, že Otci i Synu i Duchu svatému patří sláva a to na věky. Výsledkem je, že neděláme nic. Máme něco udělat, třeba se uklonit. A hlavně máme Sláva Otci říkat. Třeba jako modlitbu po jídle, která je také povinná a tak často, skoro vždycky zapomenutá.  Navíc je to základní modlitba chvály, a my máme nejen prosit, nejen děkovat ale i chválit. 

Závěr:

A letos v roce křtu, je ještě jedna možnost pěkné společné modlitby k Nejsvětější Trojici. Jak nám psal náš otec biskup, když namáčíme ruku do kropenky se svěcenou vodou,  máme si uvědomit, že právě  takovou vodou jsme byli i my pokřtěni. Máme s ní udělat na sobě kříž a zbožně říci: Já, ........Jan jsem byl pokřtěn ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého, i já jsem od té chvíle dítě Boží, i já mohu tomu nejvyššímu Pánu, tomu věčnému říkat Otče a tykat mu. A máme si uvědomit, že jako jeho děti jsme pod ochranou všech tří božských osob - Otce i Syna i Ducha svatého a nemusíme se bát. A můžeme se těšit, že jednou jejich pěkné vztahy poznáme, až v cíli své životní pouti uvidíme Boha tváří  v tvář a pochopíme i tajemství Nejsvětější Trojice. Kéž k tomuto cíli všech poutníků na přímluvu Panny Marie dojdem, kéž se tam všichni sejdem. Amen.

 

Komentáře:

přidej komentář

Z jiných slovanských jazyků se ni nejvíce líbí názvy dnů

slovenské (5)

 

polské (3)

 

lužickosrbské (3)

 

ruské (4)

 

ukrajinské (4)

 

běloruské (1)

 

slovinské (2)

 

chorvatské (5)

 

celkem hlasovalo 27 lidí

předchozí ankety

Dnes je 13. července 2025

svátek má Markéta

Mons. Jan Peňáz, farář v Novém Veselí a dojíždějící duchovní správce Bohdalova,

59214 Nové Veselí, V Ulici 91

(telefon: 566 667 136

přenosný 736 52 92 21

 penaz.vmZAVINÁČseznam.cz

anebo také poutnik-janZAVINÁČseznam.cz - raději pište na oba, kdyby se jeden pokazil),

DÁVÁ VŠEM PRÁVO POUŽÍT K DOBRÉMU ÚČELU vše z těchto stránek kromě rozpisu bohoslužeb (NEBOŤ TAM MOHOU BÝT NÁHLÉ ZMĚNY VYNUCENÉ NOVÝMI OKOLNOSTMI)