Učící se církev na 4. neděli v mezidobí cyklu C - 31/1 2010

31.01.2010 - promluvy

 

- na základě 2. čtení: 1 Kor 12,31 - 13,13

Co můžeme o Bohu poznat?  a) cesty, které vedou k poznání Boha b) katecheze v stvoření c) jak mluvit o Bohu 

Úvod:

Slyšeli jsem velepíseň lásky, většinou se čte o svatbách. A my všichni upřímně přejeme novomanželům i všem ostatním m manželům, aby to o nich platilo, a modlíme se za lásku. Za opravdovou lásku, jak ji vykreslil svatý Pavel v 1. listě Korinťanům.  Dneska byl úryvek delší, byla tam řeč i o poznání. Podle přání našich otců biskupů si máme říci něco o poznání Boha.

1.

Jak už jsem připomínal před půl rokem, tehdy všichni psali a říkali, že jsou krutá vedra. Dneska mluví o krutých mrazech. My však už od první třídy víme, že každé roční období je krásné. V každém ročním období u nás venku na kostele i vevnitř vidíme sochu sv. Augustina, od něhož  otcové premonstráti převzali svá pravidla. A on píše ve svých vyznáních Ptej se krásy země, moře, řídkého vzduchu, který je všude; ptej se krásy nebe ... ptej se všech těchto skutečností. Všechny ti odpoví: Jen si nás prohlížej a pozoruj, jak jsme krásné. Jejich krása je jako jejich hymnus chval ["vyznání"]. A kdo tedy stvořil tyto tak krásné, když pomíjivé tvory, ne-li Někdo, kdo je krásný ["Pulcher"] neměnným způsobem".

Tato krása přivádí k Bohu. Rozumem uznáváme, že ten složitý svět někdo musel vymyslet, cit nám napovídá, že ta krása má jako zdroj ještě větší,  krásu Nejvyšší, Boha. A to je cesta, která vede k poznání Boha, jakožto začátku a příčiny všeho ale také jako našeho cíle.

2.

Věřící i nevěřící však namítnou, nejen v těchto týdnech pop zemětřesení na Haiti: Doře, a proč jsou zemětřesení, katastrofy, proč lidé vraždí a nenávidí se. A jsou různé odpovědi: Jedni tvrdí, že Bůh je hodinář, ten svět sestrojil, natáhl jako hodiny a šel pryč. Jiní říkají, že svět je neustálý boj dobra a zla, tmy a světla, mrazu a horka. Další zase říkají, že je pouze hmota a náhoda. Tyto tři názory jste jistě slyšeli od různých lidí na různých místech. Mají jedno společné, nejsou biblické, v Písmu svatém je nenajdete. Tam hned na prvních stránkách čteme, že Bůh stvořil svět a viděl, že je dobrý. Stvořil i člověka, dal mu svobodu, ale on jí zneužil. Právě pod stromem v ráji ukázal svou neposlušnost. A tak přišlo zlo na svět, vinou lidské pýchy, vinou hříchu. A Bůh neodešel pryč. Když čteme dál Písmo, když otevřeme Nový Zákon, najdeme  tam, jak poslal svého syna. A evangelium končí tím, že Ježíš za  nás zemřel. Aby to odčinil, aby to zlo už nemělo moc. A pak byl vzkříšen a my budeme vzkříšeni s ním. A pak už budeme s Pánem navždycky, spokojeni a šťastni, jak tomu bylo u prvních lidí.

3. 

Svatý Pavel píše, že naše poznání je jen částečné, nedokonalé. I když toto vše vysvětlíme lidem, nemusí tomu ještě uvěřit. My jim to nemůžeme dokázat, tak jak jim ukážeme, kde v rovnici udělali chybu a proto dostali pětku. Bůh je prostě větší, než jsme schopni si představit. Vždycky nás přesahuje, vždycky pro nás bude tajemstvím. Naše poznání je opravdu jen částečné. S tím musíme počítat.

Závěr

Nemusíme se tím však trápit. Nezapomeňme však děkovat Bohu, že poslal svého Syna, aby se nám přiblížil. A ten na stromě kříže napravil tu vinu od prvního stromu v ráji a my se můžeme těšit, že poznáme lásku, která jediná zůstává, lásku Boží až budeme s ním  v jeho království v nebi. Ježíš nás k němu přibližuje.

Ať se tam sejdeme.

Amen.

Komentáře:

přidej komentář

Z jiných slovanských jazyků se ni nejvíce líbí názvy dnů

slovenské (5)

 

polské (3)

 

lužickosrbské (2)

 

ruské (4)

 

ukrajinské (2)

 

běloruské (1)

 

slovinské (2)

 

chorvatské (4)

 

celkem hlasovalo 23 lidí

předchozí ankety

Dnes je 27. června 2025

svátek má Ladislav

Mons. Jan Peňáz, farář v Novém Veselí a dojíždějící duchovní správce Bohdalova,

59214 Nové Veselí, V Ulici 91

(telefon: 566 667 136

přenosný 736 52 92 21

 penaz.vmZAVINÁČseznam.cz

anebo také poutnik-janZAVINÁČseznam.cz - raději pište na oba, kdyby se jeden pokazil),

DÁVÁ VŠEM PRÁVO POUŽÍT K DOBRÉMU ÚČELU vše z těchto stránek kromě rozpisu bohoslužeb (NEBOŤ TAM MOHOU BÝT NÁHLÉ ZMĚNY VYNUCENÉ NOVÝMI OKOLNOSTMI)