Učící se církev na 2. neděli v mezidobí roku

15.01.2012 - promluvy

 

Úvod:

Slyšeli jsme Slovo Boží a jako Samuel chceme odpovědět: Mluv, Pane, tvůj služebník - tvá služebnice - naslouchá. Nasloucháme i evangeliu, až do poslední věty, kde náš Pán řekl Šimonovi, že se bude jmenovat Petr a to že znamená skála. Nasloucháme také dalším místům, kde Pán Ježíš říká, že na Petrovi, tedy na skále, založí svou církev. A věřící se podle toho řídili, proto jsme v katolické církví pod vedením papeže, nástupce sv. Petra, dnes tedy Benedikta XVI. Víme však také, že všichni křesťané nejsou s námi, že jsme rozdělení, a všechny nás to bolí.

Poslechněme si dnes z katolické ho katechismu něco o jednotě.

1.

Nejprve se tam dočteme to, co řekl už blahoslavený Jan Pavel II., že k tomu rozdělení došlo často ne bez viny z obou stran, což znamená, že trochu vinni byli všichni. Proto také jeho nástupce současný papež je velice mírný k těm, kdo milují staré obřady, latinu v kostele a tiché mše. I když mu to někteří vyčítají, on sám říká, že nejhorší bylo, když věřící byli neústupní, když prostě převládla paličatost. Proto on chce vyjít vstříc.

2.

Dále v katechismu čteme, že na ty, kdo se odštěpili, katolická církev hledí s bratrskou úctou a láskou. To není žádné schvalování, to není ústup od pravdy, protože o tom Petrovi je to jasně řečeno, a my máme jako Samuel Božímu naslouchat a pak podle něho jednat. Moje maminka chodila do školy za první republiky, kdy bylo hnutí Pryč od Říma. Říkalo se: Zúčtovali jsme s Vídní, Rakousko Uhersko skončilo, už nám nebudou poroučet z Vídně, teď zúčtujeme ještě s Římem, skončí římskokatolická církev, uděláme si svoji, a v té už nikdo z Říma nebude poroučet. Maminka vzpomínala, jak chodili do náboženství a jak jejich pan katecheta, tedy římskokatolický kněz, který je vyučoval, o přestávce chodil po chodbě a bavil se s evangelickým panem farářem, který v sousední třídě vyučoval evangelické děti. Mohli vést spory o Písmu, o jeho výkladu, oni se přátelsky bavili. A to na maminku tak zapůsobilo, že na to celý život vzpomínala. To bylo skutečně s bratrskou úctou a láskou.

Na Vysočině se také vyprávělo, nevím jestli je to pravda, neviděl jsem to na vlastní oči, ale lidé říkali, že katoličtí hospodáři na Velký pátek vozili hnůj na pole. Oni měli v kostele posvátné obřady až ve 3 odpoledne, a na Velký pátek se nehýbalo s hlínou, ale hnůj se vozit mohl. A schválně ho vezli přes vesnici ve chvíli, kdy se evangeličtí hospodáři svátečně nastrojeni vypravovali do svého kostela, kde měli na Velký pátek bohoslužby už dopoledne. Ti jim tento naschvál nezapomněli. A když bylo Boží Tělo, což nikdy nebyl den pracovního klidu a katolíci chystali oltáře na večerní procesí, oni zase vezli hnůj na své pole, jim pod nosem. Snad to patří jen do takových lidových povídaček, jako když něco vyprávěli strýc Pagáč.  V každém případě to není podle katechismu, kdy se máme i na ty odloučené křesťany dívat s bratrskou úctou a láskou. A to i v případě, že ty vztahy v minulosti byly hodně napjaté, dokonce bolestné, protože bylo i pronásledování katolíků, třeba od anglikánů. Boží slovo nám však připomíná, a řekl to sám Pán Ježíš, že se máme modlit i za své nepřátele, že je máme dokonce milovat.

3.

Článek v katechismu o jednotě končí slovy: „Tento svatý záměr znovu smířit všechny křesťany v jednotě jedné a jediné Kristovy církve přesahuje lidské síly a schopnosti". Ano, je to svatý záměr, není to úkol, který by měli vyřešit lidé. Nemůžeme naplánovat jednotu, dělat schůze a konference, jednat, hlasovat, domlouvat se na kompromisech. Jednota je svatý záměr, který přesahuje lidské schopnosti. Nemají pravdu ti, kdo říkají, že dneska už je to jedno, v které církvi je kdo pokřtěn. Je pravda, že křest je platný v každé církvi, pokud křtí vodou a ve jménu Nejsvětější Trojice, ale nemůžeme se mezi sebou sami dohodnout a odhlasovat, že na tom nezáleží. Záleží, je to rozdíl, vytváří to rozdělení. Usmířit se, je svatý záměr, nikoli plán, ke kterému lidé dodají datum, kdy se má splnit a udělat kolaudace. A ke splnění svatých záměrů je potřeba jít posvátnou cestou - cestou modlitby.

Závěr:

Tuto středu začíná týden modliteb za jednotu křesťanů, vždy 18. ledna  na svátek Panny Marie, matky jednoty křesťanů. A modlitba je cesta, jak naplnit svaté záměry. Proto vás všechny zvu k modlitbě. Zde v kostele se modlíme každý den v 7 hodin ráno. Můžete však přijít sami se pomodlit někdy jindy, můžete se pomodlit doma a třeba také na návštěvě. Nemusíte přece jen povídat pořád o tom, jak v televizi ukazovali, koho zabili a koho okradli. a pak se rozčilovat, jak je ten svět zkaženej. Můžete si říci: Také ti přišlo líto, že křesťané jsou rozděleni. Tak pro to něco uděláme. Pomodlíme se. A může to být před kafíčkem anebo i po něm. V každém případě tak přispějeme k naplnění toho svatého záměru, za který se modlil i Pán Ježíš v předvečer své smrti, když tušil všechny ty lidské slabosti mezi svými učedníky a prosil Otce: Aby všichni jedno byli. A navíc: i tato modlitba nám jednou bude připočítána k dobrému. Amen.

 

Komentáře:

přidej komentář

Z jiných slovanských jazyků se ni nejvíce líbí názvy dnů

slovenské (5)

 

polské (3)

 

lužickosrbské (3)

 

ruské (4)

 

ukrajinské (4)

 

běloruské (1)

 

slovinské (2)

 

chorvatské (5)

 

celkem hlasovalo 27 lidí

předchozí ankety

Dnes je 13. července 2025

svátek má Markéta

Mons. Jan Peňáz, farář v Novém Veselí a dojíždějící duchovní správce Bohdalova,

59214 Nové Veselí, V Ulici 91

(telefon: 566 667 136

přenosný 736 52 92 21

 penaz.vmZAVINÁČseznam.cz

anebo také poutnik-janZAVINÁČseznam.cz - raději pište na oba, kdyby se jeden pokazil),

DÁVÁ VŠEM PRÁVO POUŽÍT K DOBRÉMU ÚČELU vše z těchto stránek kromě rozpisu bohoslužeb (NEBOŤ TAM MOHOU BÝT NÁHLÉ ZMĚNY VYNUCENÉ NOVÝMI OKOLNOSTMI)